متخصص ارتودنسیclose
نشست تخصصي «کارتون- خون؛ نیرنگ – نفرت» برگزار شد




ارسال پاسخ
تعداد بازدید 131
نویسنده پیام
szshafi آفلاین


ارسال‌ها : 57
عضویت: 29 /5 /1392
محل زندگی: تهران

تشکر شده : 26
نشست تخصصي «کارتون- خون؛ نیرنگ – نفرت» برگزار شد
تصویر: http://ric.ir/themes/e107v8/images/blank.gif
نشست تخصصي «کارتون- خون؛ نیرنگ – نفرت» برگزار شد
نشست تخصصي «کارتون- خون؛ نیرنگ – نفرت» با هدف تحلیل جریان سیاسی رسانه‌ای انتشار مجدد کاریکاتورهای توهین ­آمیز به ساحت پیامبر اسلام (ص) و حوادث پیرامون آن با حضور دکتر ابراهیم فیاض، دکتر احمد نادری و دکتر عبدالله بیچرانلو روز دوشنبه 6 بهمن 93 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای این نشست تخصصی، دکتر عبدالله بیچرانلو رئیس پژهشکده هنر و عضو هیات علمی دانشگاه تهران دليل برگزاري این نشست را انتشار مجدد کاریکاتورهای توهین‌آمیز به عصمت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله در نشریه فرانسوی «شارلي ابدو» عنوان کرد و گفت: این ماجرا یک عقبه‌ای دارد و در ابتدا لازم است زمینه‌ها و ریشه‌های این رویداد را تحلیل کنیم و اینکه در فضای کنونی راهبردی که ما به عنوان بخش جهان اسلام و مشخصا کشور ما در قبال چنین رویدادی باید در پیش بگیرد چیست و در واقع چه پیشنهادها و راهکارهایی می‌توان ارائه کرد.
تصویر: http://ric.ir/images/newspost_images/karton-1.jpg
وی افزود: اتفاقی که الان ما در جهان شاهد هستیم این است که تصویری که هم‌اکنون از اسلام و اغلب مسلمانان در رسانه‌های غربی ارائه می‌شود برای ما مسلمانان ناخوشایند، غیرمنصفانه و کلیشه‌ای به نظر می‌رسد که ابهام‌آمیز و خدشه‌دار است و مطالعات گوناگون انجام شده توسط محققان در کشور ما و خارج از ایران بر روی مطبوعات، فیلم‌های سینمایی و مستند‌های تلویزیونی نشان می‌دهد که در اکثر موارد تصویر خدشه‌داری از مسلمانان و به صورت خاص اعراب ارائه و به آن پرداخته شده است که این برای مخاطب غربی یک تصویر هراسناک و اغلب تهدید‌آمیز و یا یک تصویر افراطی است که در آن مسلمانان به عنوان افراد مشارکت‌گریز و افراط‌‌گرا و خشونت‌طلب نشان داده می‌شوند.
رئيس پژوهشكده هنر پژوهشگاه به پیمایش شورای روابط اسلام- آمریکا که نتايج آن در سال 2006 منتشر شده اشاره كرد و گفت: بر اساس اين پيمايش تقریبا یک چهارم آمریکایی ها معتقد بودند که اسلام دین نفرت و خشونت است. پرسش شوندگان در پاسخ به اين سوال كه «هنگامی که واژه مسلمان را می شنوید نخستین چیزی که به ذهنتان تبادر می کند، چیست؟» 6 در صد از پاسخگویان با استفاده از واژگان مثبتی مانند دین خوب، مردمان خوب، مومن، فداکار و بد فهمیده شده، اظهار نظر کردند. در حالي كه 68 درصد از پاسخگویان از واژگان خنثی مانند مسجد و دین استفاده کردند. اسلام برای 26 درصد از آمریکایی ها تداعی‌گر«خشونت»، «نفرت»، «تروريست»،‌ «جنگ»، «اسلحه»، «خشك مغز يا بي كله» ،«مرتجع» بوده است.
رئيس پژوهشكده هنر پژوهشگاه به جریان‌های مهم اسلام ستيزي غرب اشاره كرد و گفت: انتشار مجدد کاریکاتورهای موهن به پیامبر (ص) در ادامه فعاليتهاي اسلام ستيزي غرب مانند انتشار کتاب آیات شیطانی، ماجرای 11 سپتامبر،‌انتشار کاریکاتورهای موهن به پیامبر (ص)،‌ انتشار فیلم فتنه،‌ قرآن‌سوزی کشیش جونز،‌انتشار فیلم موهن به پیامبر (ص) و معصومیت مسلمانان مي‌باشد.
دکتر بیچرانلو ضمن اشاره به مستند کاریکاتورهای خون‌آلود افزود: جریان انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز در سال 2005 از دانمارک شروع شد. وی به چارچوب‌هاي اصلي درك كاريكاتورهاي توهين آميز پرداخت و گفت: با سه چارچوب اصلی می­توان موضوع کاریکاتورهای پیامبر اسلام را درک کرد: دیدگاه نخست، چارچوب «آزادی بیان» که از سال 2005 عمدتاً توسط «جیلندس پستن» و دولت دانمارک و بعدها توسط نشریاتی مانند «شارلی ابدو» در فرانسه اشاعه شده است. براساس این چارچوب، مناقشه کاریکاتورهای پیامبر درباره آزادی بیان و مطبوعات بود. هدف از انتشار کاریکاتورها، مقابله با خودسانسوری روزافزون در دانمارک بود که ریشه در افزایش نگرانی از تنش­ها در قبال جامعۀ مسلمانان داشت. آنها مدعي بودند باید از این اصل اساسی دموکراسی غرب دفاع می‌شد.
چارچوب دوم انگاره «برخورد تمدن ها»ي هانتینگون است كه در سال 1993 مطرح شد. از این دید، مناقشه کاریکاتورهای پیامبر اسلام به مثابه بخشی از کشمکش جاری مبتنی بر نظام­های ارزشی متضاد است که ریشه در فرهنگ­های ذاتاً متفاوت و نامتجانس دارد. در یک طرف «جهان مسیحی غرب» وجود دارد و در طرف دیگر «جهان اسلام»؛ تقابل بین آنها اجتناب ناپذیر است و اگر بر سر کاریکاتورها تعارض به وجود نمی­آمد، بر سر چیز دیگری به وجود می­آمد. و نهايتاً چارچوب سوم «ناشکیبایی» است؛ کاریکاتورها تنها به عنوان آخرین نمونه احساسات ضداسلامی در غرب، و به ویژه اروپا تلقی می­شوند. مسأله صرفاً انتشار کاریکاتورها نیست، بلکه ناشکیبایی در قبال اقلیت مسلمانان، مساله مهم است. بنابراین، نگرش­ها در قبال اقلیت­ها به طور کلی و مسلمانان به طور خاص، اصل این قضیه است.
در ادامه اين نشست، دکتر ابراهیم فیاض ضمن طبیعی قلمداد كردن این جریان در غرب از ابتدا تاکنون در مورد اسلام، تاکید کرد که ما نباید وارد این جریان سیاسی شویم و گاهی اوقات سکوت بهتر از هرچیزی است. وي گفت: بحث مهمی در غرب وجود دارد و آن این است که این نشریه فرانسوي یک نشریه چپ‏گرا است و یک مجله راست‏گرا مسیحی نیست. کار آنها مبارزه با مذهب است. چیزی که نباید فراموش کنیم این است که فرانسه کشوری متدین است و مسائل اخلاقی در آن کشور رعایت می شود. عده ای می خواهند بین مسلمانان و غرب فاصله ایجاد کنند و ما با نشان دادن عکس العمل خود، به آنها کمک می کنیم و وارد بازی رسانه ای آنها شده ایم. بازی رسانه ای به این صورت است که ما خودمان ابزار دشمن می شویم.
تصویر: http://ric.ir/images/newspost_images/carton-3.jpg
دكتر فياض تصريح كرد مردم غرب تمایل زیادی به اسلام دارند و حداقل اینکه با اسلام دشمنی ندارند. ما رو به جلو حرکت می کنیم و نباید در حرکت خود ترمز کنیم و این مسائل به عنوان ترمز عمل می کنند.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران تصریح کرد که غرب از همان اول خواستار آن بود که خدا نباشد و به جای آن انسان یا همان اومانیسم باشد و این برنامه تا به امروز ادامه پیدا کرده است. و اما اومانیسم چیست؟ اومانیسم در مقابل خدا نیست؛ در مقابل انسان کامل است؛در مقابل امام و پیامبر است. آنها معتقد به دینی هستند که امام و انسان کامل نداشته باشد. یک دیني كه همه چیز در آن عمومی باشد، در آن همه صاحب رای باشند. انسان كامل موردنظر غرب، مسيحي است؛ غیر تاریخی است؛ اصلا سیره ندارد؛ جزء بحث‌های اولوهیت آن و یک سنت یهودی – یونانی که انسان کامل ندارد و هر چه که هست گناهکار است.
دکتر احمد نادری به عنوان سخنران آخر و سوم این نشست، بحث خود را با اشاره به اينكه رویکرد غرب در قبال مسلمانان ناشی از یک رویکرد تاریخی است آغاز كرد و گفت: این رویکرد تاریخی یک رویکرد ساختن «دیگری» است در مقابل غرب و این یک بحث جدید نیست بلکه یک بحث تاریخی است که در مورد آن در علوم اجتماعی به طور تفصیلی بحث شده است. بحثی که بنده می‌خواهم مطرح کنم از ابتدای قرن بیست و یکم است در مورد این دیگری سازی که غربی‌ها آن را دنبال می‌کنند و به طور خاص بحث کشورهای مسلمان و یک دیگری اسلامی است. دكتر نادري افزود: رویکرد غرب در قبال مسلمانان از اواخر دهه 90 و اوایل قرن 21 در دو محور می‌تواند تقسیم بندی شود: محور اول در مورد کشورهای مسلمان است؛ یک «دیگری جغرافیایی» که کشورهایی را شامل می‌شود که از لحاظ جغرافیایی در مشرق غرب قرار دارد.
تصویر: http://ric.ir/images/newspost_images/carton-2.jpg
محور دوم در مورد مسلمانانی است که در درون غرب هستند. در قبال کشورهای مسلمان رویکردی که غربی‌ها دنبال کردند بحث جنگ تمدن‌ها و در کنار آن بحث اسلام‌هراسی بوده است. در بحث جنگ تمدن‌ها بحث اشغال مستقیم هم حتی مطرح شده است و از آن به عنوان استعمار یاد می‌شود. بعد دیگری که از رفتار غرب در قبال کشورهای مسلمان طرح است، بحث تفرقه و نبردهای فرقه‌ای است. این یک بعد دیگری از رفتار غرب در قبال کشورهای مسلمان است.
نشست تخصصي «کارتون- خون؛ نیرنگ – نفرت» با هدف تحلیل جریان سیاسی رسانه‌ای انتشار مجدد کاریکاتورهای توهین ­آمیز به ساحت پیامبر اسلام (ص) و حوادث پیرامون آن، 6 بهمن 93 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

دوشنبه 13 بهمن 1393 - 10:54
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :